Grand Theft Auto IV – Mod-ificiat – Testat – Recenzat

Posted by

Studio Dezvoltator: Rockstar North
Producător/Distribuitor: Rockstar Games
Site: https://www.rockstargames.com/games/IV
PC, PS3, Xbox 360


Review: Scris la rece, la luni bune după ce am pus jocul deoparte.
Cât/ce am jucat: Ca timp, habar nu am, GTA 4 nu ține scorul din acest punct de vedere, iar o dată modificat nu mai poate fi pornit din Steam. Presupun că mai bine de 40 ore, plus alte 10 ore în care am încercat și testat mod-uri. Questa principală dusă la „bun” sfârșit. Toate sidequest-urile întâlnite sau oferite acceptate și încercate.
Dificultate: –
Proveniență: Cumpărat cu bani proprii în format digital: Steam – 6 Euro.
Gen: Open Word, Action, Auto
– Open Word + Auto este una din combinațiile mele preferate de jocuri.

Îmi aduc aminte cât de impresionat am fost de lansarea lui Grand Theft Auto 4, review-urile îl ridicau în slăvi, sute de filmulețe prezentau atenția la detaliu, accidentele și cascadoriile posibile, motorul fizic, grafica și așa mai departe. Erau câțiva care huleau direcția artistică, un pic prea noir, seriozitatea poveștii, chiar și realismul simulării(?!), mai ales prin comparație cu celelalte titluri ale seriei, dar toate aceste „minusuri” îl făceau în ochii mei, chiar mai atractiv. Cum nu aveam nici PS3, nici Xbox 360 l-am trecut pe listă, doar pentru a realiza, 8 luni mai târziu, când a fost lansat și pentru PC, că nu am un sistem suficient de puternic pentru a-l juca cum trebuie. A rămas în continuare pe listă, unde a stat mult mai mulți ani decât aș fi crezut. Când în sfârșit am investit și am upragrad-at hardware-ul comunitatea adusese GTA 4 la niște culmi vizuale incredibile pentru acea perioadă. Dar pentru a rula jocul cu noile mod-uri și setări îți trebuia un sistem mult peste cerințele recomandate ale producătorilor, mult peste ce-mi permiteam.

Acum doi ani am prins un 1070 Ti la un preț bun și în sfârșit am putut încerca câteva din titlurile mai pretențioase (graphical whore). Mi-au trebuit doar 12 ani să pornesc GTA 4… ehh, poate la pensie o să am timp să le încerc pe toate.

Primul lucru care vreau să-l subliniez, așa cum puteți vedea și în filmulețul de mai jos, este că GTA 4, în versiunea actuală Steam, arată în continuare bine, spre foarte bine cu toate detaliile la maxim. Dacă vreți să vă bucurați de el nu trebuie să vă bateți capul cu mod-ificările posibile și imposibile aduse de comunitate. Foarte puține din mod-urile existente încearcă să îmbunătățească gameplay-ul. Majoritatea îl modifică doar vizual.

Singurul lucru care mă deranjează este felul în care frunzele și cablurile electrice tremură și-și schimbă forma. Se întâmplă pentru că jocul nu permite activarea niciunui mod anti-aliasing (AA), iar toate obiectele de mici dimensiuni, construite doar din câțiva pixeli, mai ales când se regăsesc planurile îndepărtate, încep să „curgă” când rotim camera sau suntem în mișcare.  

AMD și Nvidia oferă indirect o soluție pentru aceste cazuri, dar avem nevoie de o placă video capabilă pentru a o pune în aplicare. Funcțiile VSR sau DSR, odată activate, ne lasă să selectăm rezoluții mult mai mari decât rezoluția nativă a monitorului, după care compresează imaginea pentru a putea fi afișată. Forțăm astfel un SSAA, din întâmplare și în continuare, doar unul din cele mai bune moduri AA existente. Ținta preferată este de 4x rezoluția nativă, pentru că extinde imaginea pe ambele axe cu un pixel și păstrează astfel natural calitatea și claritatea după compresie, în timp ce 2x sau 3x necesită o reconstrucție a imaginii și Aliasing-ul o să-și arate din nou coada. Nvidia oferă chiar și un slider care ne lasă să modificăm cât de „smooth” dorim să fie rezultatul. Comunitatea propune diferite numere pentru fiecare opțiune 33 @ 1.5x, 20-25 @ 2x, etc., dar în realitate fiecare dintre noi o să preferăm alte procente, pentru că avem diferite praguri la care aliasing-ul sau/și blur-ul/contrastul încep să ne deranjeze.

În cazul în cazul în care 4x este jucabil, Smoothness-ul poate fi redus la 0 pentru o imagine cât mai aproape de original. Spre surprinderea mea 1070 Ti reușește să ruleze GTA 4 în 5120×2160 fără probleme, iar rezultatul, incredibil de arătos pentru un joc din 2008, îl vedeți mai jos.

GTA 4 maximizat grafic @ 5120×2160 (21:9). Realitatea e chiar mai dulce – Shadowplay refuză să înregistreze la o rezoluție mai mare de 4096×1728, în timp ce compresia Youtube și-a făcut și ea de cap.

Dacă monitorul vostru este deja 4K, DSR-ul nu este neapărat necesar, GTA 4 va arăta similar cu ce vedeți mai sus, cu cât densitatea de pixeli e mai mare – deci cu cât monitorul vostru este mai mic. Un 4x4K (8K) cred ca necesită un monstru de placă video – o să updatez articolul în 10 ani, când prețul unui 4070 Ti o să scadă, sper, la cote acceptabile. O să fie chiar interesant să comparăm un 8K 4xDSR cu un 8K DLSS. Oare o să mai vedem vreo diferență atunci? Teoretic, un AI bun ar putea îmbunătăți rezultatul mult peste inputul inițial. Trebuie doar să-l învățăm ce și cum să modifice. Aliasing? Care Aliasing?

1 234>>>
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments