Cu siguranță mai sunt și alte probleme, chiar mai rele și mai grave, doar că încă nu ne-au ajuns la urechi. Iar ce urmează, ținând cont că industria pare de neoprit, o să atragă din ce în ce mai multă decadență. Cu toate astea, 2023 a reușit să mă convingă că gaming-ul, ca mediu artistic, dar și ludic, prosperă și nu trebuie să-mi fac prea multe griji. AAA nu mai reușește să producă excelență? Nu-i nimic, să fie ei sănătoși, studiourile AA sunt aici să le arate cum se face. Baldur’s Gate 3 și Alan Wake II au fost/sunt atât de bune încât titluri mari ca The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Final Fantasy XVI și Marvel’s Spider-Man 2 au devenit note de subsol în cadrul multor site-uri și gale care discutau și premiau jocul anului.
China entered the chat Eram fericit că în sfârșit am terminat „intro-ul devenit special” și pot trece mai departe la mini-review-urile pe care le aveam în minte încă de la început când: „Breaking News!” – China vine cu un draft cu noi reguli pentru jocurile online care va impune, printre altele: limite de reîncărcare zilnice, dar și pop-up uri care să reamintească jucătorilor că au cheltuit prea mult; îndepărtarea bonusurilor de logare zilnice; PvP total separat de jocul principal (nu mai pot forța astfel jucătorii să muncească și acest mod pentru cine știe ce câștiguri); o înăsprire a reglementărilor care protejează minorii – loot box-urile vor fi interzise, la fel și donațiile făcute către streamer-i – iar producătorii nu mai pot crea platforme care să permită tranzacționarea valutelor folosite în propriile jocuri. Cum rar s-a întâmplat în trecut ca un astfel de draft să se schimbe prea mult până a intrat în vigoare, Tencent și NetEase (cei mai mari producători de jocuri din China) au pierdut aproape 20% din valoare peste noapte. Cam 80 de miliarde de dolari. Să sperăm că pierderile nu vor duce la alte concedieri. |
2023 ne-a răsfățat. Lângă exemplele de mai sus avem Armored Core VI, Hogwarts Legacy, Pikmin 4, Super Mario Bros. Wonder și Street Fighter 6. Apoi, o sumedenie de titluri impresionante create de casele mici și indie – Against the Storm, Sea of Stars, Cocoon, Dave the Diver, The Talos Principle 2, Hi-Fi Rush, Slay the Princess și probabil încă vreo 10 de care am uitat. Remake-urile nu s-au lăsat mai prejos: Metroid Prime Remastered, Super Mario RPG, System Shock, Resident Evil 4, Dead Space, Quake II. Până și DLC-urile au rupt: Cyberpunk 2077: Phantom Liberty, Xenoblade Chronicles 3: Future Redeemed, God of War Ragnarok: Valhalla. Avem chiar și redemption stories – titluri mai puțin convingătoare la lansare – îmbunătățite și îndreptate până poți să le pui în listă lângă celelalte. Cyberpunk 2077, este în sfârșit ce trebuia să fie. Star Wars Jedi: Survivor devine jucabil pe PC și chiar jocul anului pentru mulți dintre noi. Până și Diablo IV, îmi spune comunitatea, a reușit să iasă din mediocritate, dacă-l joci doar pentru agrement și nu vrei să faci carieră.
Apropo, din cele 10 titluri mari enumerate mai sus 7 au fost create în Japonia și două în Europa. Larian Studios (Belgia) au fost pe val, au angajat în loc să stagneze și sunt acum mai bine de 500. O să fie atât de greu să le mai iasă încă o dată la fel de bine și sper ca Baldur’s Gate 3 să le fi adus suficiente venituri cât să poată plăti atâția oameni pentru următorii 3-4 ani sau pentru cât timp o să le ia să lanseze următorul titlu. Remedy (Finlada), deschide un mic birou în Suedia și continuă să facă ce face dintotdeauna – Max Paine, Alan Wake și Control. Japonia pe de altă parte, în timp ce granzii dădeau afară pe capete, decide să mărească salariul tuturor angajaților de la 10 și până la 30% (Nintendo, Sega, Capcom și Square Enix) pentru a reține și atrage talent. O fi frumos să lucrezi și să înveți de la oameni care acum 20 făceau jocurile cu care ai crescut?!
Mâine studiourile AA o să devină noile AAA. Majoritatea o să fie cumpărate, câteva o să-și piardă calea și, dacă avem noroc, una-două dintre ele vor continua să producă excelență. Dar nu-i nimic, noile AA, fostele indie, o să vină să le aducă aminte ce-au uitat… și tot așa. Simt că am atins un punct (au fost mai bine de 35 de jocuri lansate zilnic în medie anul trecut doar pe Steam) în care chiar dacă titlurile mari, așteptate de toată lumea, nu livrează, o să avem mereu altceva de jucat. Tehnologia a avansat și a devenit mai ușor de folosit, iar studiourile medii arată că pot produce universuri la fel de impresionante ca oricare altele. Vor continua să ne surprindă și să apese pe umerii giganților. Trebuie doar să fim deștepți și să votăm cu portofelul. Să-i ajutăm pe cei care merită și să învățăm să-i uităm pe cei ce nu mai pot fi salvați.
Iar presiunea nu vine doar din partea titlurilor nou lansate (presupun că majoritatea dintre noi avem un întreg catalog de jocuri vechi sau mai puțin recente pe care am dori sa le încercăm) dar și din partea celor în continuă dezvoltare. Din ce în ce mai mulți producători, dacă reușesc să atragă și să mențină o comunitate sănătoasă în jurul unui titlu, preferă să îmbunătățească versiunea lansată original ani la rândul, până când atinge, sau chiar depășește proiectul perfect, imaginat inițial. Jocuri cool de mici dimensiuni, sau mari, dar cam anemice, medii și un pic plictisitoare, devin, în timp, un cu totul alt produs. De multe ori de „n” ori mai bun și mai complex. Câteodată chiar cele mai bune exemple ale genului. Titlurile de acest tip câștigă în timp masă și încep să atragă. Revin din ce în ce mai des în discuții și te conving eventual că trebuie încercate sau măcar trecute pe listă.
China exits the chat Banii vorbesc, repede, chiar și în China, și o săptămână mai târziu oficialul care a propus noile reglementări este îndepărtat, iar guvernul aprobă 100 de jocuri noi într-o zi doar pentru a-i arăta pieței că îi pasă, sperând astfel ca valoarea acțiunilor să se stabilizeze. Cel mai probabil restricțiile tot vor intra în vigoare, dar treptat. Peste 500 de milioane oameni se joacă activ în China, majoritatea pe mobil, și din ce în ce mai mulți tineri devin dependenți. |
Microsoft enters the chat Și… dintr-o dată 2023 nu mai arată așa rău. În doar o lună, industria a reușit să concedieze mai bine de 5000 de oameni. Peste jumătate din totalul lui 2023 – Am Scris Toată Nebunia Asta Degeaba?! – trebuia să mai aștept un an… Microsoft sunt vinovați pentru 1900, diviziile afectate fiind Xbox, Activision Blizzard și ZeniMax (Bethesda). Presa întoarce știrea pe toate părțile și subliniază, la fel ca și mine, ironia faptului că au avut 69 miliarde pentru achiziția anului, dar acum rămas au fără bani – săraca companie de 3 trilioane de dolari. Eu rămân la aceeași părere. Microsoft trebuia să epureze corupția prezentă cel mai probabil la toate nivelurile în Activision Blizzard. Mesaj trimis! Apoi, ce credeți că o să se întâmple când șeful cel mare trebuie să mintă luni de zile pentru tine? Sigur Spencer știa că Starfield nu e ce trebuie. Iar după ce s-a lansat a fost chiar mai rău, am văzut câteva interviuri brutale. Mesaj trimis! Atât angajaților Bathesda cât și tuturor celorlalte case de producție pe care le dețin. |
Imaginea de prezentare a articolului a fost creată cu/de deepai.org. Inputul a fost „put the number “2023” in a RPG setting” – am generat 3 imagini pana am fost mulțumit de rezultat – lățit apoi cu funcția Generative Fill a Photoshop-ului.